tirsdag 3. juli 2012

Prosjekt pallekarmer

For et par år siden, så jeg i et interiørblad, ideen om å bruke pallekarmer i hagen. I mellomtiden har det blitt svært så vanlig. Jeg har lenge tenkt at jeg skulle skaffe meg det, etttersom jeg har så mange Iberiasnegler i hagen. I våres bygde vi garasje, og det var i den forbindelse planen om pallekarmene fallt på plass. Det er min kjære søster med sin kreative sans, som skal ha æren for den planen. En gang i fremtiden drømmer jeg om en hel kjøkkenhage, men enn så lenge har jeg nå laget meg en god begynnelse :-) Her kommer noen bilder og litt info fra mitt lille pallekarmprosjekt. 

                   
Dette var utgangspunktet. Veldig nakent og kjedelig, og jeg syntes jeg måtte flette den grusen naturlig inn på et vis.

Her er pallekarmene beiset og stablet oppå hverandre.

Det var faktisk en utfordring å få tak i disse pallekarmene, men etter noen søk på nett og noen telefoner, fant jeg et firma i nærheten. De ble beiset, og jeg har også plastet innsiden med byggplast. Da håper jeg de skal holde litt lenger. I mine har jeg i tillegg lagt duk i bunnen av kassene. Det vil jeg egentlig ikke anbefale noen andre å gjøre, ettersom det da ikke kan komme mark opp i kassene. Hos meg ville de ikke ha kommet uansett, siden det under grusen ligger både duk og isolasjonsplater på grunn av garasjen. Jeg har valgt å teste likevel, siden plasseringen ellers var genial. 

Sånn ser det ut nå :-) 

 I kassen til høyre har ungene og jeg plantet jordbærplanter. I midten er det en bjørnebærbusk (Thornless evergreen). Den skal få seg et klatrestativ på veggen ganske snart. I tillegg er det noen krydderurter oppi der. I den siste kassen er det rabarbra, tomater, paprika og agurk. Desverre ble det litt langt utpå sesongen før kassene kom opp, så forventer ikke den store "avlingen" i år. Artig er det uansett, og til neste år vil jo alt være klart når såtiden kommer! Nå mangler bare noen steiner for å skille plen og grus. Har også planer om å plante lavendel langs steinkanten, men vi får se hvor langt jeg kommer.

 Deilige markjordbær er populært hos de håpefulle :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar