torsdag 12. juli 2012

Mitt nye staudebed

I mange uker i sommer har jeg jobbet med å lage et nytt staudebed. Nå er det endelig så godt som ferdig :-) Mangler bare å stable noen flere steiner i den ene enden av bedet. Mangler også litt finpuss på planteplasseringen, men det blir antagelig ikke før til neste år. Da får jeg først en mulighet til å se hvordan plantene trives der de står nå, og ikke minst hvordan de kler hverandre. 
Bedplanene startet med at vi bygde garasje. På langsiden ble det åtte meter tom vegg med grus foran. Det kunne vi jo ikke ha noe av ;-) Nå er det mye koseligere! Her kan du få en liten titt fra prosessen før, underveis og etter.

 Her har vi (les: mannen min) lagt rammen for bedet, etter tegning fra meg.

Etterpå gravde jeg vekk overflødig grus og la duk, før bedet ble fyllt opp med bedjord. Den var ferdig blandet med hønsegjødsel. Det ble noen tilhengerlass med jord, siden bedet måler 2 x 7 meter. I neste omgang la jeg tråkk heller til bedet. Det synes jeg er både praktisk og dekorativt. Her kan du se hvordan jeg gikk fram :-)

Oppå grusen i bunnen la jeg to lag med murstein (noen jeg hadde liggende) 

Videre fylte jeg maskingrus rundt og oppå steinene. Underveis og etterpå tråkket jeg det godt til, slik at det ble pakket og stødig. Man kjenner etterhvert at det "setter seg". Så er det bare å fylle over med jord. Hvis man vil ha det fullstedig støtt og solid, så må man nesten fundamentere tråkkhellene med sement, men det ble litt i drøyeste laget for min del. 


Her er den første tråkkhellen lagt

På forhånd laget jeg en tegning av bedet med plantekart. Jeg har prøvd å tenke gjennom lysforhold, variasjon i bladverk, blomstringstid, osv. Men jammen er det lettere sagt enn gjort. Jeg satt timesvis på nett og med bøker for å finne det jeg håper er en god plan. Av hensyn til lommeboka skulle jeg vente til neste år med å skaffe de plantene som mangler på bildet under, men iveren tok overhånd, og nå er det så godt som fullt likevel. Noen som kjenner seg igjen ;-) ? Jeg tenkte lenge på hva jeg skulle plante til å klatre i obelisken, og fikk også flere gode forslag. Hva det ble får du se i et senere innlegg. 

Her testes planen ut i praksis

Ved siden av bedet (på høyre side) har vi laget en trapp i den lille hellingen som er mellom grusplassen foran garasjen og området foran bedet.

Mye rot rundt fortsatt, men man får et inntrykk av det.

Her har det seinere kommet noen planter (timian og lavendel) på siden av bruddhellene. Men det kommer det bilder av etter hvert :-) 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar