tirsdag 6. november 2012

Øvelse gjør mester, får vi håpe :-)

På søndag var vi på skogtur. Etter å ha vært inne hele lørdagen trosset vi regnet og dro på årets "samletur". Det ble dårlig med bilder fra turen, ettersom det var så vått. Men vi koste oss likevel :-) 

Vi gikk kyststien i Stokke (vel, begynnelsen av den hvert fall) Det er et kjempeflott turområde, så får nok komme med noen bilder en annen gang når kameraforholdene er litt bedre. Vi hadde tatt med oss boller og varm drikke. På turen fant vi mye fint å pynte med i tiden framover. På kvelden måtte jeg derfor ta i bruk litt av det vi fant, og prøve meg på kranslaging. Det har jeg aldri gjort før, så resultatet ble ikke akkurat perfekt, men moro var det. I tillegg lærte jeg noen nytttige ting. Neste gang skal jeg:

  • Planlegge utseende og plassering av de ulike elementene litt bedre
  • Gjøre en liten prøveplassering før jeg surrer fast med ståltråd
  • Tenke litt mer på avslutningen og opphenget jeg skal ha før jeg kjører i gang.
  • Huske på at det går mye mer materiale enn man tror!


Rett før frosten kom klippet jeg av alle blomstene på en Hortensia jeg har hatt stående på trappa siden slutten av mai. Den har skiftet farge hele sommeren igjenom, og jeg synes den er like flott uansett! Da måtte jeg selfølgelig bruke disse blomstene til noe, så de havnet i kransen. 


 Planen var egentlig å lage en krans bare med hortensiaen, men det hadde jeg desverre ikke nok til, så da ble det i kombinasjon med grankvister isteden. Den ble vel egentlig litt "julete" for november å være, men det er i grunn koselig også. Desember går alt for fort likevel, så litt julemodus nå gjør egentlig ingen ting. 

Så da var døra nesten pyntet til jul ;-)

Til slutt er det på tide å gi en takk til alle dere i hagebloggernes verden, som har tatt så varmt i mot en fersking som meg! Da jeg startet denne bloggen var det mest med tanke på å dokumentere det vi gjør i hagen og veien mot hagedrømmen jeg har. Selvfølgelig håper man at andre skal kunne ha glede av det man gjør etter hvert, men det trodde jeg lå langt fram i tid. Tusen takk for interessen for hagen og bloggen min, og ikke minst alle de koselige kommentarene :-) Ønsker også nye følgere velkommen, og håper at dere også i framtida finner noe her som kan glede og inspirere.

Og i kveld gleder jeg meg til en rundtur hos dere, så vi ses snart :-) God kveld til dere alle!
 

7 kommentarer:

  1. Kransen din ble kjempefin, det handler jo litt om å gjøre ting til sitt eget og bruke materiale en har for hånd.
    En tur i skogen blir litt mer når en kan kose seg med kreativiteten sin og lage fin høstpynt etterpå, hortensia og granbar var bare lekkert sammen.

    Ha en fin kveld, Marit.

    SvarSlett
  2. Så utrolig fin kransen din ble=) Nå fikk jeg veldig lyst til å lage min egen. Veldig god idé å bruke hortensiaen til det. Ha en fin, fin kveld=) Vibeke

    SvarSlett
  3. Kransen din vart flott den.....og så nydelig farge på hortensiaen.
    No må eg snart kome meg i skogen å få plukka litt dekorasjons materiale sjølv.....vert inspirert av alle Dykk som lagar så fin pynt.
    Ha ein super fin kveld.

    SvarSlett
  4. Kjempeflott krans!!
    Hortensia er så lekker..forstår godt at du ville bruke de:)
    Turområdet i stokke/melsomvik er fantastisk...gikk mye der da jeg gikk på gartnerskolen:))
    Ha en fin kveld:))

    SvarSlett
  5. Flott krans! Og supert at du deler etterpåklokskapens tips:) Jeg har planer om å lage julekrans til døren, da skal jeg lese tipsene dine igjen.
    Brukte du bare ståltråd og grankvister til å få lagd selve ringen?
    Ha en fin onsdag!
    -Hilsen Elin-

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo kjekt at andre kan ha nytte av erfaringene en gjør seg :-) Som utgangspunkt for denne kransen brukte jeg en ferdigkjøpt halmkrans. De er greie å bruke til flere typer kranser, og i grunn ganske billige med tanke på at de kan brukes mange ganger. Hvis du skal lage en mer "tander" krans, f.eks til å pynte opp inne på en vegg eller et skap el.l, så er kanskje tykk ståltråd mer passende å bruke.
      Kos deg med kranslagingen når den tid kommer :-)

      Slett
  6. Så fin krans det ble! Hortensia er så vakker og fint å bruke i kranser. Ha en fortsatt fin dag! :-)

    SvarSlett