fredag 9. november 2012

Kreativ høstutfoldelse


I det siste har jeg samlet masse fint i skogen, og det må jo selvfølgelig brukes! Jeg har visst kommet i det kreative hjørnet, og det er så morsomt å lage forskjellige ting :-) 

 Nydelig farge på disse einebærene

For tiden er jeg et par dager i uka i Stavern, og på veien dit har jeg lagt merke til en masse lav oppå en knaus langs e-18. Kall meg gjerne sprø, men på vei hjem parkerte jeg bilen for å komme meg opp på denne knausen. Det gikk fint, og der var det lav i massevis. Fant også einer med bær på og litt andre ting. Må si jeg tenkte litt på hva bilistene der nede på veien måtte tenke om meg som kravla rundt oppå knausen der (Rødme). Var også innom en superkoselig blomsterbutikk i Stavern for å kjøpe meg en julerose. Jeg skal fortelle mer om denne butikken i et seinere innlegg. Den fortjener nemlig full oppmerksomhet!
Vel hjemme fant jeg ut at alle disse herlighetene måtte få komme til sin rett, men hvordan? Løsningen ble å flytte et plantebord til inngangspartiet og lage meg et høsttablå. 

 Og slik ble resultatet

Hjertet laget jeg i går kveld. I tilfelle noen har lyst til å lage noe tilsvarende kan jeg jo fortelle hva jeg gjorde. Jeg brukte finmasket hønsenetting som jeg formet til en hjertemal. Etterpå la jeg mose i store flak mens jeg surret med tynn ståltråd. Til slutt surret jeg med buljongtråd til pynt. En annen mulighet er å lage et hjerte av mose og forme netting rundt. Det er også veldig stilig. Mosekulene er også lette å lage, og her er det bare fantasien og tilgangen på materialer som setter grenser for utfoldelsen

 
Her er et bilde av malen jeg laget. Neste gang tror jeg at jeg lager den litt "slankere".

Alt man trenger for å lage denne typen dekorasjoner er mose og evt annet naturmateriale, ståltråd (blomsterbindingstråd), avispapir, hønsenetting og gjerne buljongtråd eller annen dekortråd (ståltråd, sisal eller bånd). En avbiter er også veldig nyttig. 
                  En einerbukett i Norgesglass.         Kronen er kjøpt på Panduro.



Og da gjenstår det bare å ønske dere alle en riktig god helg!


                                    
                                                                  



7 kommentarer:

  1. I lige måde.

    Så kosligt(? staver man det sådan?)med din opstilling! Elsker med lav og enebær...kan godt blive skrækkeligt misundelig på jeres dejlige, vilde natur med alle dens muligheder.

    Tak for kigget:0)

    Mange hilsner fra Katinka

    SvarSlett
  2. Så flott det ble! Morsomt å lage pynteting til å ha ute og som tåler det. Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Så koslig du fikk det til, nesten litt mystisk og litt trollsk.
    Så flott inspirasjon, Vakkert.

    Klem Tove Kristin

    SvarSlett
  4. Sååå nydelig Hildur!!!
    Kjempeflott satt sammen alle disse herlig naturmaterialene:)
    Og den blomsterbutikken i Stavern er superbra,jeg og en venninne var der tidligere i høst..og jeg imponeres hver gang:)
    Har du prøvd å tørke einebær...det går kjempebra og oppbevare de i tette glass etterpå:)
    God helg:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for godt tips :-) Må vel nesten prøves. Det er faktisk første gang jeg har funnet einer med bær. Her vi bor er det ganske mye einer, men kanskje de får for lite sol i skogen her? Eller om fuglene spiser dem?

      Slett
  5. Jøss kor flink du er...dette var nydelig. Eg takkar og bukkar for at du er så snill å viser korleis du lagar tinga dine....dette vert nok ein anelse låne idear :))
    Kjempefint alt saman.
    God Laurdags kveld til deg.

    SvarSlett
  6. Tusen takk for så mange fine ord fra dere :-) Det er veldig moro å lage sånt, og ikke minst er det gøy å kunne inspirere andre, slik jeg selv har fått inspirasjon her i blogglandia :-) Og du, Inger Marie, skal nok ha mye av æren for at jeg satte i gang, så tusen takk!

    SvarSlett