torsdag 11. oktober 2012

Noen høstglimt


I går morges var det fantastisk klart og fint ute. Jeg hadde en liten fortorunde i hagen og oppdaget da en stor glede: En blomstrende "Nelly Moser". Denne klematisen har vært på flyttefot flere ganger, og har også blitt kuttet ned med ryddesagen i våres (et lite uhell fra mannens side). Den har tålt det meste, men jeg trodde ikke den skulle rekke å komme med blomster før frosten, men det gikk akkurat!

 
 Her blomstrer den i all sin prakt. O lykke!

Det er også mange deilige høstfarger i hagen om dagen. Svartsurbærhekken (Aronia) sørger for det meste av dem. Jeg er blitt så glad i den hekken. Tidlig på sommeren har den søte hvite blomster, så får den bær, før det blir nydelige høstfarger på den. Til slutt faller bladene av. Her er en liten "smakebit"


 Har sneket seg inn et lite bilde av syrinhortensiaen, som fortsatt holder koken, men ikke er helt hvit lenger.
 
Mine rosa anemoner synger helt på siste verset, men fortsatt er det noen få blomster. Den er litt blassere i fargen, men det tåler man så gjerne på denne tiden av året. Jeg er bare lykkelig for at den blomstrer i det hele tatt :-) Jeg har fortsatt ikke tatt georginene inn i kjelleren, selv om temperaturen har vært så vidt på minussiden på natta de siste to dagene. Gleder meg over de siste blomstene først, men til helgen da er det slutt for i år...  



To rosa skjønnheter!

Her er den samme georginen, bare fra en litt annen vinkel. I bakgrunnen skimtes svartsurbærhekken, rød og fin! 


Dhalia "Ottos`s thrill"

Kos dere med klare høstdager og den siste blomstringen!

4 kommentarer:

  1. Hei,
    Hos deg var det jammen mykje flott blomstring enda så seint på hausten :)
    Herlige fargar på svartsurbær hekken også.
    Vil gjerne sjå innom deg igjen, så eg har lagt meg til som følgar :))
    Ha det fint og god helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er fortsatt litt å glede seg over ja, man må bare nyte synet så lenge det varer nå :-) Vi har vært litt heldige her i Vestfold med en mild og fin høst, men de siste nettene har det så vidt vært frost. Veldig koselig at du vil følge meg, og du har alltid så mange koselige kommentarer å komme med, takk :-) Jeg følger bloggen din allerede, så jeg dukker opp igjen. God helg!

      Slett
  2. Så fine blomster du har da , fargene blir så sterke nå i oktober.
    Nydelige bilder , ha en fin lørdag.

    Marit.

    SvarSlett
  3. Jeg var ute tidlig på morgenen, mens det var kaldt, klart og et herlig morgenlys. Fotografering kan visst være rene ekstremsporten, for jeg var stivfrossen på hendene etterpå. Men det var verd det :-) Dine bilder er utrolig flotte, så setter stor pris på bildekomplimenter fra en fotograf som deg :-) God helg!

    SvarSlett