onsdag 1. august 2012

Finn eit strå og træ dom på...



 Min siste feriedag (mandag) gikk blant annet med til å lage syltetøy av sommerens røde herligheter, nemlig jordbær og bringebær. Det synes jeg er en koselig jobb, også kan man hente fram littt sommernytelse gjennom hele vinteren. Deilig!

Oppskriften jeg tar utgangspunkt i er som følger: 

2 kg bær
1/2 kg sukker
1 pose Certo eller Jam frysepulver

  1. Rens og del opp bærene.
  2. Bland frysepulveret godt med sukkeret. Hvis du ikke blander det før du rører det inn med bærene, danner frysepulveret hvite klumper i syltetøyet. (Klok av skade for noen år siden... kremt) Jeg bruker gjerne mindre av både sukker og frysepulver, men det er en smaksak, så her er det bare å smake og prøve seg fram :-)
  3. Hell sukkerblandingen over bærene og rør godt. Jeg bruker gjerne kjøkkenmaskinen med visp noen få sekunder i tillegg. Da slipper jeg og findele bærene så veldig på forhånd.
  4. Tøm syltetøyet over i bokser eller fine glass og frys.
  5. Tas opp og nytes til for eksempel hjemmelagde vafler eller ferskt brød. 
Lykke til!


Vise for gærne jinter

Oppå Lauvåsen veks det jordbær
Fine jordbær, raude jordbær
Heile væla er berre jordbær
Finn eit strå og træ dom på
Eit er for gammalt, det ska få stå
eit er for grønt, det går vi ifrå
Men aille andre ska vi ta med hemmat
og leve lykkelig med sukker på

Oppå Lauvåsen veks det gutter
Fine gutter, sterke gutter
Heile væla er berre gutter
Finn eit strå og træ dom på
Ein er for gammal, han ska få stå
ein er for ung, han går vi ifrå
Men aille andre ska vi ta med hemmat
og leve lykkelig med sukker på

Oppå Lauvåsen veks det minner
gode minner, gælne minner
Heile væla er berre minner
Finn eit strå og træ dom på
Eit er for gammalt, det ska få stå
eit er for nytt, det går vi ifrå
Men aille andre ska vi ta med hemmat
og leve lykkelig med sukker på

Tekst: Alf Prøysen Melodi: Egil-Monn Iversen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar