fredag 17. august 2012

Krydder i hverdagen

Jeg er blitt veldig glad i å ha urter i hagen. Først og fremst er det jo kjempedeilig å bruke på kjøkkenet, men også mye for prydens skyld. Jeg har foreløpig ingen stor kjøkkenhage, bare tre pallekarmer, som kom på plass i sommer. Noen av urtene har derfor flyttet dit. Men for noen år siden stjal jeg denne ideen av min kreative søster :-)

Urtene er plantet i en emaljebalje

Skiltene kjøpte jeg på Plantasjen for et par år siden

Her har jeg plassert skiltet som dekor ved bedet

Urter kan brukes til så mangt. Selv bruker jeg det mest til marinader. Det blir jo litt grilling i løpet av sommeren ;-) Jeg har også noen ganger laget krydder/urtesmør med egne urter. Anbefales! Noen urter bruker jeg ikke så mye av, men mange av dem har flotte blomster, som også tiltrekker seg bier og andre insekter. Ikke minst så lukter det herlig av dem. Jeg overvintrer urtene mine i bed, men jeg har også lest at noen vinterlagerer dem i kjelleren. Det man ikke rekker å bruke kan enten fryses eller tørkes. Da har man urter til maten på vinteren også.

God helg!

1 kommentar:

  1. Hei på deg... takk for hyggelig kommentar på bloggen min. Det er veldig koselig at andre finner inspirasjon i det en holder på med.
    Gjennom bloggverden har jeg selv fått mange idéer og inspirasjon. Og så "treffer" en så mange hygelige mennesker.
    Krydderplanter er fint å ha i hagen, både til matlaging som du sier og for å nyte duftene.
    Ønsker deg en fin sensommeruke!

    SvarSlett